Záloha

25. októbra 2015, jahodka, Nezaradené

Možno to nebude ani moc pritiahnuté za vlasy, ak prirovnám prechod cárskeho Ruska v 1917 z feudalizmu rovno k vláde ľudu alebo „socializmu“. Boj medzi červenými a bielymi skončil (neskončil) mnohými obeťami.

Dnes chce niekto, doplňte si, vyvážať „demokraciu“, ako nejaký tovar. A presne tak sa vývozcovia aj správajú. Chcú mať zaplatené. Zdrojmi, surovinami, lacnou pracovnou silou. Narušia status quo. Väčšinou tam ide o vládu jednej vedúcej osobnosti alebo rodinného klanu na úrovni feudála . Do času, keď sa rozhodnú mať vlastnú hlavu aj krk.

Zrazu slobodní ľudia nevedia čo so sebou. Hodení do „demokracie“ sa s tým nevedia a možno niektorí ani nechcú vysporiadať. Bolo by to mentálne aj fyzicky náročné. Potom radšej idú „na hotové“. Veď ich ešte niekto aj pozýva. Ale keď človek príde „na hotové“, nikdy si to nebude vážiť. Nie je v tom hodnota jeho vkladu: úsilia, umu, odriekania.

Prečo si niektorí ľudia vyberajú povolanie vojaka alebo policajta? Lebo ich mentalite vyhovujú presne stanovené pravidlá a režim.

Nedávno sa mi stalo, že som zaspala do práce. Našťastie nie veľa. Vybil sa mi mobil. Nevydržal napriek tomu, že večer mal ešte dosť „paličiek“. Vedela som, že sa v poslednom čase rýchlo vybíja, ale pri toľkých „paličkách“ mal podľa mňa byť v pohode. Chyba lávky – asi baterky. Nemala som zálohu, iný budič.

Predvídať a mať záložný plán je nutné.

Buď sa aj staré západné krajiny uskromnia, alebo ich o dve-tri generácie prevalcuje iná kultúra. A nemyslím tým nejaká čistá, jednoliata. Skôr taký mišung, ktorý bude zas hľadať svoje pravidlá. V jednom mojom staršom článku som písala, ako sa mi Európa páči vo svojej rôznosti jazykov a kultúrnych zvykov. Ale ohraničených, prirodzene a bez plotov.

Pred viac ako desiatimi rokmi si ideu EÚ „voľný pohyb osôb, tovaru a služieb“ osvojili len Veľká Británia a Írsko. Iní potrebovali odklad, lebo sa báli vlny vzdelaných a pracovitých ľudí z nových členských krajín z východu.

Teraz tu majú inú vlnu a čuduj sa svete, pani Angela ich víta, ani nevie koho, a pozýva aj ďalších.