Retro

27. mája 2014, jahodka, Nezaradené

A zas tu máme zákon pre zákon. Zákon o sociálnych pracovníkoch je podľa mňa tak isto zbytočný ako zákon pre inak orientovaných. Všetko v nich, tých navrhnutých zákonoch, sa dá riešiť už platnými zákonmi alebo sa dá doplniť, vymedziť v iných vyhláškach, smerniciach, tabuľkách. Stačí doplniť katalóg pracovných činností vo verejnom záujme a príslušné tabuľky.

Príliš úzka špecializácia v tomto smere prináša tlak na počet zamestnancov a treba sa naň pozrieť v súvislosti so zákonom o sociálnych službách, kde domovy pre seniorov prešli na obce.

 

Pri našej veľkosti (a finančnej malosti) si nemôžeme dovoliť luxus prílišnej špecializácie v sociálnej oblasti. Všeobecne prečo sa naši ľudia dobre uchytili v zahraničí po 89. a po prijatí do EÚ? (Nebudem rozoberať, že hlavne po tom, ako sa tu skoro všetko zlikvidovalo.) Lebo naši ľudia boli majstri všetkých remesiel, šikovní a vzdelaní. A to nešlo o dobrovoľné využitie možnosti cestovať, ale o nutnosť vycestovať.

Mladí ľudia dostali možnosť  slobodne sa rozhodnúť, čo vyštudujú a teda čo ich bude živiť.

V štátnej správe sa v roku 2002 nastavili podmienky, že študovať museli ísť aj ľudia tesne pred 45-kou, ak si chceli udržať miesto. Vyrástli nám „krajské“ VŠ a „okresné“ detašované pracoviská VŠ a prevažne humanitného zamerania.

 

Zákon o sociálnych pracovníkoch – zatuchnutý závan retroaktivity. Ako pilulka „po tom“.

Snaha naprávať minulé zlé rozhodnutia, ďalším zlým rozhodnutím. Zákon počíta aj so vznikom komory sociálnych pracovníkov.  Načo, keď pôjde o pracovníkov vo verejnom záujme. Na ďalšie platenie?  Sú odbory a kolektívna zmluva vyššieho stupňa pre zamestnávateľov, ktorí pri odmeňovaní postupujú podľa zákona o odmeňovaní vo verejnom záujme. V zákone sa chce vymedziť sociálny pracovník aj ako SZČO, nestačí to aplikovať do živnostenského zákona? Pritom potvrdenia o spôsobilosti by im dávala komora. O komore je v návrhu zákona 11 paragrafov, o SZČO 5 paragrafov, o ďalšom vzdelávaní 10 paragrafov.

Akú bude mať váhu a oceňovaciu hodnotu ďalšie vzdelávanie, ako bude ďalšie vzdelávanie začlenené do popisu činností?

Návrh má 38 paragrafov.  Teda ak odpočítame paragrafy o komore, vzdelávaní a záverečné ustanovenia, tak o sociálnych pracovníkoch (nie úradníkoch na ÚPSVaR) tam toho veľa nie je.

Koľko je štátnych zariadení, mestských a obecných zariadení a tým aký je vôbec dopyt  po týchto pracovníkoch a ešte najdôležitejšia časť tohto procesu, aké bude ohodnotenie a kto to zaplatí?