O mládeži II. časť

12. marca 2014, jahodka, Nezaradené

Som za neobjavovanie objaveného, ale o jeho pripomenutie. Pravda je vždy pravda, ako bola pred  tisíc rokmi, tak je aj dnes. Ako nie je väčšia a menšia polovica, nie je väčšie a menšie zlo.

 

Môj prieskum 2007 (časť).

Prieskumnú vzorku tvorilo 60 dievčat a 60 chlapcov vo veku 16 -20 rokov.

 

Tabuľka 1  Odhadni svoje postavenie u dospelých ľudí.

 

 

Chlapci

Dievčatá

Spolu

 

 

Počet

%

Počet

%

Počet

%

vážia si ma a dajú na moje slová

29

48

25

42

54

45

dosť si ma vážia a všímajú si ma

28

47

33

55

61

51,8

nevšímajú si ma a nedbajú o mňa

2

3,3

2

3

4

3,4

nevšímajú si ma, nič pre nich neznamenám

1

1,7

0

0

1

0,8

 

Položka 10. Čo si na starších vážim?

Dievčatá si najviac vážia:

skúsenosti – 32

poradenie, pomoc – 12

múdrosť – 7

asi nič – 4

vedomosti – 3

všetko – 3

pracovitosť – 3

 

Chlapci si najviac vážia:

skúsenosti – 28

múdrosť – 12

nič – 11

pomoc – 5

pochopenie – 5

vedia pomôcť – 3

 

 

Starostlivosť o starých ľudí bola podľa názoru starých Grékov povinnosť ich detí. Tie im mali zaistiť šťastnú starobu, pohreb a posmrtný kult. V Aténach napríklad existoval zákon pripisovaný Solónovi, podľa ktorého zlá starostlivosť o rodičov mohla byť trestaná pokutou alebo pozastavením občianskych práv. Tým, ktorí sa dožili staroby v osamelosti, ponúkol grécky právny poriadok možnosť dieťa si adoptovať.

Zákonodarstvo cisárskeho Ríma bolo v súlade s mocenskými potrebami impéria, propopulačné zákony nútili prostredníctvom daní a straty dedičných nárokov všetkých dospelých k vstupu do manželstva a mali predpísaný minimálny počet detí. Neskôr, v 4. storočí, pod vplyvom kresťanskej doktríny, cisári Konštantín a Valentinián na jednej strane zrušili zákonné opatrenia postihujúce neženatých a nevydaté, zároveň však pod prísnymi trestami zakázali zabitie dieťaťa otcom. Odstránila sa tak doterajšia moc slobodného Rimana nad životom a smrťou svojej rodiny (Horská, 1990).

 

Tabuľka 17  Ako sa postarám o rodičov v starobe.

 

 

Chlapci

Dievčatá

Spolu

 

 

Počet

%

Počet

%

Počet

%

sa postarám osobne

47

78,3

51

85

98

81,7

sprostredkujem opateru do domu

6

10

6

10

12

10

s ich  súhlasom pôjdu do domova

6

10

3

5

9

7,5

ešte sa uvidí

1

1,7

 

 

1

1,7

 

 

V stredoveku základnú bunku spoločnosti tvorila rodina. Plnila celý rad funkcií: zaisťovala reprodukciu obyvateľstva, vychovávala deti, vyrábala, konzumovala, spravovala majetok, garantovala vzájomnú pomoc svojich členov a ich obranu navonok. Najmä na vidieku bola existencia domácnosti – rodiny úzko viazaná na vlastníctvo alebo držbu domu. Toskánska domácnosť v roku 1427 mala v priemere 4,42 členov. Najväčšie rodiny boli na vidieku u roľníkov vlastniacich dostatok pôdy. Mať početnú rodinu, to bola cesta, ako lacno nahradiť námedznú pracovnú silu, na ktorú roľníci nemali dostatok prostriedkov. Viac než dve tretiny ženatých mužov na vidieku a jedna polovica v meste boli ešte v 25 rokoch pod otcovou autoritou. Prebytočné deti z chudobnejších rodín, pokiaľ sa pre nich nenájde pracovné uplatnenie doma, sú nútené z nich odchádzať. Odchádzajú do služby, učenia, zriedkavo – v majetnejších vrstvách – na štúdiá, aby sa podľa rodičovských predstáv mali v živote lepšie. Ich odchod nezriedka znamenal rozchod s domovom na celý život. Nečudo, že deti po čase viac inklinovali k pánovi, chlebodarcovi, než k rodičom, Boli k nemu viazané existenčnou solidaritou na život a na smrť. Deti v stredoveku teda nemali špecifickú detskú pozíciu, nie sú zvláštnou sociálnou skupinou a prakticky sú súčasťou skupiny dospelých, aj keď s minimálnymi právami. S tým, že stredovek nemal ideu detstva, na rozdiel od antiky, súvisí, že stredovek nemal de facto žiadnu ideu vzdelávania (Mišíková, Uhrová,2001).

 

V 16.stor. – 19. stor. dochádza postupne, zvlášť v mestách a najbohatších vrstvách, k zužovaniu rodiny a k strate čisto výrobného charakteru, ako aj k strate charakteru inštitúcie odovzdávajúcej len meno a dedičstvo. Pre zaujímavosť, v roku 1833 Kráľovská komisia v Anglicku prehlásila 13. rok veku za obdobie, „kedy sa detstvo … končí“ (Mišíková, Uhrová, 2001).

 

Rodina je prvá sociálna skupina a rôznorodá generačná štruktúra, s ktorou sa dieťa stretáva. Nerozlišuje, či to tak má byť alebo nemá. Rodina je prvé bohaté prostredie na podnety, možnosti, príklady, ktoré si dieťa veľmi dlho ponesie v sebe a tvorí základ budúcich postojov a hodnôt.

Tabuľka 4  Pred kým ťa najviac mrzí neúspech?

 

 

Chlapci

Dievčatá

Spolu

 

 

Počet

%

Počet

%

Počet

%

rodičia

50

83,3

50

83,3

100

83,3

starí rodičia

2

3,3

0

0

2

1,7

súrodenci

0

0

0

0

0

0

učiteľ

1

1,7

6

10

7

5,8

vrstovníci

6

10

3

5

9

7,5

sebou                           1                1,7           1               1,7           2              1,7