Som za neobjavovanie objaveného, ale o jeho pripomenutie. Pravda je vždy pravda, ako bola pred tisíc rokmi, tak je aj dnes. Ako nie je väčšia a menšia polovica, nie je väčšie a menšie zlo.
Môj prieskum 2007 (časť).
Prieskumnú vzorku tvorilo 60 dievčat a 60 chlapcov vo veku 16 -20 rokov.
Tabuľka 1 Odhadni svoje postavenie u dospelých ľudí.
|
|
Chlapci |
Dievčatá |
Spolu |
|||
|
|
Počet |
% |
Počet |
% |
Počet |
% |
vážia si ma a dajú na moje slová |
29 |
48 |
25 |
42 |
54 |
45 |
|
dosť si ma vážia a všímajú si ma |
28 |
47 |
33 |
55 |
61 |
51,8 |
|
nevšímajú si ma a nedbajú o mňa |
2 |
3,3 |
2 |
3 |
4 |
3,4 |
|
nevšímajú si ma, nič pre nich neznamenám |
1 |
1,7 |
0 |
0 |
1 |
0,8 |
Položka 10. Čo si na starších vážim?
Dievčatá si najviac vážia:
skúsenosti – 32
poradenie, pomoc – 12
múdrosť – 7
asi nič – 4
vedomosti – 3
všetko – 3
pracovitosť – 3
Chlapci si najviac vážia:
skúsenosti – 28
múdrosť – 12
nič – 11
pomoc – 5
pochopenie – 5
vedia pomôcť – 3
Starostlivosť o starých ľudí bola podľa názoru starých Grékov povinnosť ich detí. Tie im mali zaistiť šťastnú starobu, pohreb a posmrtný kult. V Aténach napríklad existoval zákon pripisovaný Solónovi, podľa ktorého zlá starostlivosť o rodičov mohla byť trestaná pokutou alebo pozastavením občianskych práv. Tým, ktorí sa dožili staroby v osamelosti, ponúkol grécky právny poriadok možnosť dieťa si adoptovať.
Zákonodarstvo cisárskeho Ríma bolo v súlade s mocenskými potrebami impéria, propopulačné zákony nútili prostredníctvom daní a straty dedičných nárokov všetkých dospelých k vstupu do manželstva a mali predpísaný minimálny počet detí. Neskôr, v 4. storočí, pod vplyvom kresťanskej doktríny, cisári Konštantín a Valentinián na jednej strane zrušili zákonné opatrenia postihujúce neženatých a nevydaté, zároveň však pod prísnymi trestami zakázali zabitie dieťaťa otcom. Odstránila sa tak doterajšia moc slobodného Rimana nad životom a smrťou svojej rodiny (Horská, 1990).
Tabuľka 17 Ako sa postarám o rodičov v starobe.
|
|
Chlapci |
Dievčatá |
Spolu |
|||
|
|
Počet |
% |
Počet |
% |
Počet |
% |
sa postarám osobne |
47 |
78,3 |
51 |
85 |
98 |
81,7 |
|
sprostredkujem opateru do domu |
6 |
10 |
6 |
10 |
12 |
10 |
|
s ich súhlasom pôjdu do domova |
6 |
10 |
3 |
5 |
9 |
7,5 |
|
ešte sa uvidí |
1 |
1,7 |
|
|
1 |
1,7 |
V stredoveku základnú bunku spoločnosti tvorila rodina. Plnila celý rad funkcií: zaisťovala reprodukciu obyvateľstva, vychovávala deti, vyrábala, konzumovala, spravovala majetok, garantovala vzájomnú pomoc svojich členov a ich obranu navonok. Najmä na vidieku bola existencia domácnosti – rodiny úzko viazaná na vlastníctvo alebo držbu domu. Toskánska domácnosť v roku 1427 mala v priemere 4,42 členov. Najväčšie rodiny boli na vidieku u roľníkov vlastniacich dostatok pôdy. Mať početnú rodinu, to bola cesta, ako lacno nahradiť námedznú pracovnú silu, na ktorú roľníci nemali dostatok prostriedkov. Viac než dve tretiny ženatých mužov na vidieku a jedna polovica v meste boli ešte v 25 rokoch pod otcovou autoritou. Prebytočné deti z chudobnejších rodín, pokiaľ sa pre nich nenájde pracovné uplatnenie doma, sú nútené z nich odchádzať. Odchádzajú do služby, učenia, zriedkavo – v majetnejších vrstvách – na štúdiá, aby sa podľa rodičovských predstáv mali v živote lepšie. Ich odchod nezriedka znamenal rozchod s domovom na celý život. Nečudo, že deti po čase viac inklinovali k pánovi, chlebodarcovi, než k rodičom, Boli k nemu viazané existenčnou solidaritou na život a na smrť. Deti v stredoveku teda nemali špecifickú detskú pozíciu, nie sú zvláštnou sociálnou skupinou a prakticky sú súčasťou skupiny dospelých, aj keď s minimálnymi právami. S tým, že stredovek nemal ideu detstva, na rozdiel od antiky, súvisí, že stredovek nemal de facto žiadnu ideu vzdelávania (Mišíková, Uhrová,2001).
V 16.stor. – 19. stor. dochádza postupne, zvlášť v mestách a najbohatších vrstvách, k zužovaniu rodiny a k strate čisto výrobného charakteru, ako aj k strate charakteru inštitúcie odovzdávajúcej len meno a dedičstvo. Pre zaujímavosť, v roku 1833 Kráľovská komisia v Anglicku prehlásila 13. rok veku za obdobie, „kedy sa detstvo … končí“ (Mišíková, Uhrová, 2001).
Rodina je prvá sociálna skupina a rôznorodá generačná štruktúra, s ktorou sa dieťa stretáva. Nerozlišuje, či to tak má byť alebo nemá. Rodina je prvé bohaté prostredie na podnety, možnosti, príklady, ktoré si dieťa veľmi dlho ponesie v sebe a tvorí základ budúcich postojov a hodnôt.
Tabuľka 4 Pred kým ťa najviac mrzí neúspech?
|
|
Chlapci |
Dievčatá |
Spolu |
|||
|
|
Počet |
% |
Počet |
% |
Počet |
% |
rodičia |
50 |
83,3 |
50 |
83,3 |
100 |
83,3 |
|
starí rodičia |
2 |
3,3 |
0 |
0 |
2 |
1,7 |
|
súrodenci |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
|
učiteľ |
1 |
1,7 |
6 |
10 |
7 |
5,8 |
|
vrstovníci |
6 |
10 |
3 |
5 |
9 |
7,5 |
sebou 1 1,7 1 1,7 2 1,7
Celá debata | RSS tejto debaty