Prehnaná iniciatíva

30. januára 2014, jahodka, Nezaradené

Zákon o hotovostných platbách č. 394/2012 Z. z., nie je zákon na každý deň, ale môžete sa s ním stretnúť.  Tak, ako ja , keď sa rodičia zo zdravotných dôvodov museli sťahovať bližšie ku mne a kupovať nový byt.

 

Ako starší ľudia, ktorí sú konzervatívni, mali vkladnú knižku v poštovej banke, predsa je to len najlepšie čítanie  :-), a chceli mať prístup k peniazom aj v sobotu.

Informovali sme sa na pošte, ako to bude s tak veľkou úhradou, ako je zaplatenie bytu prevodom na účet predávajúceho. Peniaze sme museli vybrať z vkladnej knižky a rozdeliť na dve sumy rovné najviac 15 000 €. Lebo jednou poštovou poukážkou, podľa pošty, nesmieme viac poslať.  Aj keď jednotlivé sumy boli o niečo menšie, ako nimi stanovený limit, dali mame podpísať ešte tlačivo o tomto prevode ako celku. Keď som sa ohradila, že jednotlivé sumy nepresahujú ich limit, tak pracovníčka pošty povedala: „ale spolu to limit prevyšuje“. Na to som jej odpovedala: „ čo by sa stalo, keby som jednu sumu poslala v jeden deň a druhú v iný deň?“. Pokrčila plecami a nevedela mi odpovedať.  Ja som to ďalej nerozvádzala, lebo bolo pre nás dôležité tieto transakcie uskutočniť v jeden deň.

Tento zážitok mi však  nedal pokoj  a zákon o hotovostných platbách som si prečítala.

 

Zdá sa mi, že pošta je iniciatívnejšia než je to nutné a než je to v zákone.

 

§ 4 odst. 2 „ Zakazuje sa platba v hotovosti, ktorej hodnota prevyšuje 15 000 €, medzi fyzickými osobami nepodnikateľmi.

Teda z rúčky do rúčky.

§ 8 „Zákaz podľa § 4 sa nevzťahuje na platby v hotovosti odovzdané alebo prijaté:

a)      pri poskytovaní platobných služieb, poštových služieb a poštového platobného styku, …

Zákon č. 324/2011 Z. z. o poštových službách, § 2 odst. 8 „ Poštový platobný styk je dodanie peňazí podľa údajov v poukaze poštového platobného styku (ďalej len „poštový poukaz“), poukázaných odosielateľom adresátovi na výplatu v hotovosti alebo sprostredkovaním pripísania na bankový účet.“

 

Podľa mňa malo byť umožnené uhradiť celú sumu naraz, jednou poukážkou.

 

Či?