Založ si blog

Cisár a miestodržitelia

Pred šiestimi rokmi som po prvýkrát cestovala do Chorvátska. Išli sme autom cez Rakúsko a Slovinsko. Cestovali sme cez moc tunelov. Preto som sa rozhodla cestou späť ich počítať. Jeden, dva, …, trinásť, začala som sa hanbiť. Už som nemala chuť počítať, ale vydržala som, hanbila som sa viac, …, devätnásť, ten posledný v Rakúsku, 19.

Niekde to ide. Chorvátske vedenie nepriamo, ale výdatne pomohlo. Pomohlo výstavbou diaľnice svojim ľuďom, aby sa iní ľudia mohli rýchlo a pohodlne dostať k moru. Prístup bol a o ostatné sa postarali domáci.

 

Keď sa už robí veľký cirkus okolo transparentnosti obstarávania vo verejných inštitúciách, tak som si zašla na stránky VÚC-čiek. Verejné obstarávanie nájdete hneď na úvodnej stránke, alebo v časti úradná tabuľa, v Nitre začnite cez verejné informácie, v Prešove cez základné údaje, v Žiline cez samosprávu, v Trenčíne treba kliknúť na hlavnej stránke na „Trenčiansky samosprávny kraj“.

Najviac sa mi páči na stránke BB VÚC. Neobjavia sa vám len aktuálne verejné obstarávania, ale stránka je kompletná v tom, že obsahuje: etický kódex, Zákon o verejnom obstarávaní, smernicu pre úrad, príkaz pre organizácie v zriaďovateľskej pôsobnosti.

 

Druhým krokom by bolo preskúmanie týchto smerníc. Zhodnotenie administratívnej náročnosti verzus účelnosti. Tiež odhalenie čiernych dier úniku a lavírovania, aj v rámci zákona.

Nezrozumiteľnenie, presne ako toto dlhé slovo, odkazmi a odvolávkami.

Niekto si to vie uľahčiť. Preberie vzorovú smernicu a ešte pritvrdí, pápežskejší od pápeža, zmení len dátum a osoby. A „kompetentné“ poverené osoby, ktoré si samé neprešli tortúrou tvorby, sa nevedia kompetentne vyjadriť.

Organizácie sa do času rozhodnú žiť zo zásob, alebo robiť ako vedia. Tým pádom môže prísť k porušeniu a následným sankciám. Na druhej strane bude aspoň jeden rok niekto pekný, že koľko ušetril. Tomu, čo je nutné, sa ale nevyhne. Lebo zo škôl by boli ešte väčšie trosky a zo zariadení chudobince s najnižším štandardom.

 

A dopracovali sme sa aj k miestodržiteľom.

Jeden sa úplne vyšmykol spod kontroly, ale nič s tým cisár nemôže robiť. Maska ľudomila je ešte vyhovujúca. Veď „vyčkaj času, jak hus klasu“ alebo „nádej zomiera posledná“. Platí to však na obe strany. S voľnomyšlienkármi z hlavného mesta si tiež neporadil.

 

Posledný už nemusí zhasnúť, aj tak to nebude mať kto zaplatiť.

Takto by to však nemalo byť.

Dozrievanie

02.01.2019

Cielene a uvedomene som sa sebavychovávala a chcela uspieť. Žiadnu veľkú dieru do sveta som neurobila, ale ani neprepadla. Bola som „obmedzená“, z vlastnej vôle, aj myslením na „čo na to povedia ľudia?“. Ale musí to byť len na škodu? Nie. Sú všeobecné nepísané pravidlá a morálne zásady, na ktoré netreba vymýšľať zákony, a predsa fungujú. V [...]

Staronové

01.01.2019

Staronové Aby sme deti do školy neodkladali, ale posielali ich tam vzdelávať sa. Aby porazení nestúpali po hroboch víťazov. Komfortná zóna istoty nech nás nezdegeneruje. Keď ťa nikto nechváli, pochváľ sa sám. Veď dobré sa chváli samo. Nepretrpte manželstvo s kamarátmi na pive, aby sto po tom trpení ešte niekoho doma našli. Strácam čas zdanlivo „podradnými [...]

Nádcha naša každoročná

20.01.2018

Na jar a začiatkom zimy som si pridávala k strave vitamín C, celaskon v tabletkách. Ale nejako mi to nepomáhalo, vždy som bojovala s hnusnou nádchou, kašľom a zastretým hlasom. Viacročnou skúsenosťou, sebapozorovaním a správnym vyhodnotením, som prišla na to, že vitamín v takejto forme, tabletka, môj organizmus nadmieru ochladzuje. Túto jar s nádchou neprivítam. Príroda [...]

Grasalkovičová záhrada

Bratislava opäť symbolicky otvára svoje brány, konajú sa mestské dni

20.04.2024 08:57

Pripravené sú prehliadky bežne neprístupných miest, výstavy, divadelné predstavenia, koncerty, workshopy či jazdy historickými vozidlami i Propelerom na druhú stranu Dunaja.

Európska únia / EÚ / Brusel /

Hrabko: EÚ nemôže meniť eurofondy podľa výsledkov parlamentných volieb

20.04.2024 07:52

List KDH do Bruselu, ktorý žiada, aby občania Slovenska neboli trestaní odobraním eurofondov, považuje publicista za posolstvo dovnútra štátu.

vojna na Ukrajine, Charkov

ONLINE: Chcú Rusi obsadiť Charkov? Lavrov naznačil, že by tvoril 'sanitárnu zónu' okolo Ruska

20.04.2024 07:35

Ruský záujem o Charkov môže súvisieť s vytvorením "sanitárnej zóny" okolo ruských obcí, aby boli mimo dostrelu ukrajinskej armády.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 56
Celková čítanosť: 99670x
Priemerná čítanosť článkov: 1780x

Autor blogu

Kategórie