Založ si blog

Pravé orechové

Šťastní sú ľudia, ktorým práca je koníčkom. Dobrý a zlý učiteľ = šťastný a nešťastný človek?

Dokážeme sa zmieriť aj s tým, čo nie je to „pravé orechové“?

Dokážeme neotravovať svojou nechuťou život druhým?

Pretože som už dlhšie zo školy a mám dvoch dospelých synov, zážitkov a pohľadov na vyučujúcich a učiteľov je viac.

Zo siedmej alebo ôsmej triedy základnej školy si spomínam na pani učiteľku fyziky. Ako jediný učiteľ nemala svoje vlastné záznamy o žiakoch. Stačil jej triedny klasifikačný záznam. Nenosila pomôcky. Nedemonštrovala názorné ukážky. So spolužiakmi som sa o tom nerozprávala, ale z pani učiteľky som mala pocit, že ju učiteľovanie nebaví a nejako to už len vydrží. Vyvolala vo mne pocit, že nie sme hodní jej námahy. Zážitok v negatívnom zmysle to bol silný, lebo ani po mnohých rokov som na to nezabudla.

Môj syn, prváčik, chodil domov nespokojný a namosúrený. Napokon som z neho vydolovala, že pani učiteľka ho volá priezviskom, nie menom. Táto nová skúsenosť v jeho krátkom živote mu nepasovala. Vadilo mu to. Po rozhovore s pani učiteľkou sa veci napravili. Je vidieť, ako aj „maličkosti“ môžu zasiahnuť citlivú detskú dušu.

Pre mňa príjemnú skúsenosť som mala na strednej škole, keď som, v rámci skúšania, namiesto napísanie životopisu v úradnom štýle, napísala životopis vo veršoch. Učiteľ to zobral s humorom a dal mi jednotku.

Zamyslime sa nad týmito príkladmi. Práca pedagóga je náročná a vyžaduje veľkú dávku pochopenia, psychológie a empatie. V mladom veku jedinca určite spolovice, spolu s rodičmi, vplýva na formovanie človeka.

Záleží na človeku samom, koho prijme a považuje za svojho učiteľa. Pre mňa bol učiteľom a vzorom, po rodičoch, aj môj svokor. So svojou vytrvalosťou s akou bojoval s nepriazňami osudu a nadšením a trpezlivosťou, ktorými sa venoval koníčku, ktorému sa oddal.

Pred niekoľkými rokmi som v školskej práci napísala svoj názor na osemročné gymnáziá. Na začiatku ich existencie sa ešte vyberali najšikovnejšie deti, postupne sa kritériá zmäkčovali, ruka v ruke so zánikom, alebo potláčaním odborných škôl a učilíšť. Chcem povedať, že najšikovnejšie deti boli vytrhnuté z kolektívu rovesníkov, kde následne chýbali premianti, vzory pre ostatných a úroveň triedy išla dole. Na druhej strane vybraté deti prišli vtedy do prostredia, ktoré hlavne na začiatku nebolo pripravené na takýchto malých študentov. Tiež to zaváňalo elitárstvom, budovaným v čase formovania osobnosti.

Deťom chýba skúsenosť, preto potrebujú usmernenie dospelých. Možno aj s konfliktmi, ale s nádejou na najlepšie riešenie.

Nieže deťom chýba disciplína, disciplína chýba niektorým rodičom. Veci sa nabaľujú. Rodičia frustrovaní  každodennými problémami, starosťami o dôstojné žitie, si hľadajú ventil na tento pretlak. Mnohokrát si ho nekriticky urobili z učiteľov a školy. Tam, kde im, podľa nich, hrozilo najmenšie nebezpečenstvo odplaty. Ale tým, že išli proti učiteľovi, z dlhodobého hľadiska svojim deťom škodili.

Pri poslednom preverovaní vedomostí našich pätnásťročných sa v súvislosti s rodinou viac hovorilo o jej statuse. Sme chudobní, ale aj z chudobných pomerov  môžu vzísť velikáni. Rodiny zo svojho stredu podporovali najšikovnejšieho a on potom podporoval rodinu. A opäť sme na začiatku. Opäť sme sa vrátili k podstate, k rodine. Na malé fungujúce spoločenstvo, rodinu, sa naviaže ďalšia rodina a ďalšia a …. nádej.

 

Dozrievanie

02.01.2019

Cielene a uvedomene som sa sebavychovávala a chcela uspieť. Žiadnu veľkú dieru do sveta som neurobila, ale ani neprepadla. Bola som „obmedzená“, z vlastnej vôle, aj myslením na „čo na to povedia ľudia?“. Ale musí to byť len na škodu? Nie. Sú všeobecné nepísané pravidlá a morálne zásady, na ktoré netreba vymýšľať zákony, a predsa fungujú. V [...]

Staronové

01.01.2019

Staronové Aby sme deti do školy neodkladali, ale posielali ich tam vzdelávať sa. Aby porazení nestúpali po hroboch víťazov. Komfortná zóna istoty nech nás nezdegeneruje. Keď ťa nikto nechváli, pochváľ sa sám. Veď dobré sa chváli samo. Nepretrpte manželstvo s kamarátmi na pive, aby sto po tom trpení ešte niekoho doma našli. Strácam čas zdanlivo „podradnými [...]

Nádcha naša každoročná

20.01.2018

Na jar a začiatkom zimy som si pridávala k strave vitamín C, celaskon v tabletkách. Ale nejako mi to nepomáhalo, vždy som bojovala s hnusnou nádchou, kašľom a zastretým hlasom. Viacročnou skúsenosťou, sebapozorovaním a správnym vyhodnotením, som prišla na to, že vitamín v takejto forme, tabletka, môj organizmus nadmieru ochladzuje. Túto jar s nádchou neprivítam. Príroda [...]

kočner, kuciak

Pojednávanie v kauzách Donovaly a Báč zrušili, obžalovaným je aj Kočner

25.04.2024 14:27

Kauzy sa týkajú páchania ekonomickej trestnej činnosti.

Radek Sikorski

Chceme byť jednou z krajín, ktoré určujú smerovanie EÚ, znie z Poľska. Sikorski poslal ostré slová Moskve

25.04.2024 14:27

Poľské ministerstvo zahraničných vecí uviedlo, že Sikorského vízia je úzko prepojená s víziou francúzskeho prezidenta Emmanuela Macrona.

remišová

Remišová: Konanie premiéra vykazuje známky zastrašovania súdnej moci

25.04.2024 13:50

Remišová to uviedla v reakcii na utorkovú kontrolu rezortu spravodlivosti na najvyššom súde.

SR súdy Kuffovci napadnutie farmár POX

Pojednávanie s Kuffovcami bude pokračovať v júli

25.04.2024 13:18

Súdny proces pokračoval výpoveďou ďalšej svedkyne.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 56
Celková čítanosť: 99743x
Priemerná čítanosť článkov: 1781x

Autor blogu

Kategórie